Sokratisk metode i Kognito Consulting
Mål: Få en elles forståelse av at vi ikke lemper stein men bygger katedral. Reflektere over praksis i forhold til en samlende idè. Vi reflektererr over gode erfaringer fra konkret arbeidspraksis for å forstå hva virksomhetsideen/ fagutøvelsens sentrale fenomener egentlig betyr. Vi definerer hva best practice praksisnært betyr “her”, og “nå”, for “oss” .
Fokusområder: Fokusområdene bestemmer dere, ta gjerne kontakt så kan vi tydeliggjøre en bestilling sammen. Generelle temaer kan f.eks. være:
- Hva betyr vår visjon/virksomhetside/verdier i praksis?
- Hva er kunnskapsbasert praksis hos oss?
- Hva er god faglig kvalitet i virksomheten?
- Hva er god tverrfaglighet i virksomheten?
- Hva er god brukermedvirkning i virksomheten?
- Hva er god kommunikasjon
Metode: Sokratisk Dialog:
En felles utforskning av kjernefenomener i gruppe ledet av filosof.
Operasjonalisering: Frekvens avtales ved bestilling, dialogene kan holdes hos dere eller i våre lokaler.
- Ledet av Thomas Bernhard Thiis-Evensen
- Varighet 3 timer per gang
- Maks 12 deltakere
- Prosessen dokumenteres og viktige definisjoner bringes med inn i videre veiledning, kvalitetsarbeid
Opplevd effekt:
- Kunne forklare hva du gjør og hvorfor, og få trygghet, oppleve mening og mestringstillit
- Se egen konkret arbeidspraksis i lys av virksomhetside/verdier/visjon
- Oppleve et faglig utforskende fellesskap som skaper kultur
- Erfare en enhetlig måte å nærme seg situasjon, følelse, refleksjon og atferd på, sammen
- Aktiv medarbeiderpåvirkning
- Motivasjonskaping
- Erfare en for mange ny måte å tenke helhetlig på, sammen, med basis i konkret erfaring som har overføringsverdi til bedriftskulturen.
Effekt vises ved:
- Medarbeidere blir “ambassadører” for virksomhetsideen de har vært med å bestemme det konkrete inholdet i
- Medarbeider kan redegjøre for spørsmålet “Hvorfor gjør jeg/du dette, på denne måten, nå”, og deri gjennom oppleve mestring og faglig trygghet
- Bedre evner til samtenkning/samhandling/samhold
- En åpen og utforskende kultur
- Involvering i kontinuerlig forbedringsarbeid
- Økt brukertilfredshet
- Høyere medarbeiderfornøydhet, lavere sykefravær