Sokratisk metode i Kognito Consulting

Mål: Få en elles forståelse av at vi ikke lemper stein men bygger katedral. Reflektere over praksis i forhold til en samlende idè. Vi reflektererr over gode erfaringer fra konkret arbeidspraksis for å forstå hva virksomhetsideen/ fagutøvelsens sentrale fenomener egentlig betyr. Vi definerer hva best practice praksisnært betyr “her”, og “nå”, for “oss” .

Fokusområder: Fokusområdene bestemmer dere, ta gjerne kontakt så kan vi tydeliggjøre en bestilling sammen. Generelle temaer kan f.eks. være:

  • Hva betyr vår visjon/virksomhetside/verdier i praksis?
  • Hva er kunnskapsbasert praksis hos oss?
  • Hva er god faglig kvalitet i virksomheten?
  • Hva er god tverrfaglighet i virksomheten?
  • Hva er god brukermedvirkning i virksomheten?
  • Hva er god kommunikasjon

Metode: Sokratisk Dialog:

En felles utforskning av kjernefenomener i gruppe ledet av filosof.

OperasjonaliseringFrekvens avtales ved bestilling, dialogene kan holdes hos dere eller i våre lokaler.

  • Ledet av Thomas Bernhard Thiis-­Evensen
  • Varighet 3 timer per gang
  • Maks 12 deltakere
  • Prosessen dokumenteres og viktige definisjoner bringes med inn i videre veiledning, kvalitetsarbeid

Opplevd effekt:

  • Kunne forklare hva du gjør og hvorfor, og få trygghet, oppleve mening og mestringstillit
  • Se egen konkret arbeidspraksis i lys av virksomhetside/verdier/visjon
  • Oppleve et faglig utforskende fellesskap som skaper kultur
  • Erfare en enhetlig måte å nærme seg situasjon, følelse, refleksjon og atferd på, sammen
  • Aktiv medarbeiderpåvirkning
  • Motivasjonskaping
  • Erfare en for mange ny måte å tenke helhetlig på, sammen, med basis i konkret erfaring som har overføringsverdi til bedriftskulturen.

Effekt vises ved:


  • Medarbeidere blir “ambassadører” for virksomhetsideen de har vært med å bestemme det konkrete inholdet i
  • Medarbeider kan redegjøre for spørsmålet “Hvorfor gjør jeg/du dette, på denne måten, nå”, og deri gjennom oppleve mestring og faglig trygghet
  • Bedre evner til samtenkning/samhandling/samhold
  • En åpen og utforskende kultur
  • Involvering i kontinuerlig forbedringsarbeid
  • Økt brukertilfredshet
  • Høyere medarbeiderfornøydhet, lavere sykefravær